Khasiat Daun Tenggek Burung

Assalamualaikum wbt :)

Pokok Tenggek Burung seperti satu nama pokok yang asing bagi segelintir daripada kita. Sudah semestinya rata-rata di antara kita akan ada yang tertanya-tanya mengenai apa itu daun tenggek burung ini. Namun siapa sangka, rupa-rupanya pucuk tenggek burung ini  mempunyai khasiatnya yang tersendiri selain ia mudah didapati di kawasan belukar.

Sebenarnya pokok Tenggek Burung hidup meliar di kawasan terbuka, belukar, dan kawasan tanah gambut serta tanah yang tinggi kandungan sulfat. Pokok ini membiak dengan cara biji benihnya yang disebarkan oleh burung yang gemar memakan buahnya. Bunga Tenggek burung kecil berwarna hijau kelabu ini adalah amat berkhasiat.



Antara khasiat Daun Tenggek Burung ini ialah :


1. Pucuk Tenggek Burung berkhasiat tinggi dan amat sedap dijadikan ulam. Baunya yang harum dan berlemak boleh membuka selera makan.
2. Pokok ini mampu membantu wanita terutamanya wanita yang baru lepas bersalin terutama mengecutkan rahim.
3. Ia dapat menurunkan tekanan darah tinggi, menghilangkan lenguh-lenguh di badan dan melancarkan pengaliran darah.
4. Ia juga menyegarkan badan. Di mana membuatkan badan rasa ringan sedikit.
Sumber info : Melayukini.net
P/S : Baru tahu yang pokok tenggek burung turut dikenali sebagai Tapak itik, cabang tiga

22 comments:

Bui Junaidi said...

BYK JUGAK KHASIATNYA YER :)

AyueJean AJ said...

Mak AJ suka ulam ni...
Tapi AJ tak gemar pulak...
Kalau sebut kat bebudak sekarang, ramai tak tau nama ulam ni..
Hehehhe..

QA's ~ mamapapa said...

Byk rupanya khasiat pokok tenggek ni..salam kenal,jmput follow kmbali :)

elyna mirsada said...

pelik juga namanya kn..

izan mama mia said...

laa akak br tau ada nama pokok camni,..tq bg tau

umi alya said...

bagusnya info ni

combi said...

owh...nice info :)

Cik Nur™ said...

ohh...daun ni, kat tempat nur diorg paggil pucuk cabang tiga.. :)

Sally Yatiey said...

Nice info mieya..
tak pernah tengok lagi daun ni :)

Mieya Atiera said...

@Bui Junaidi Ya, betul tu Kak bui. Ada satu khasiat tu khas untuk suami isteri. Segan pulak Mieya nak share. hihi

Mieya Atiera said...

@AyueJean AJ Betul. Bebudak sekarang.. bukannya ambil tahu pon. Mieya kenal dengan ulam nie pon baru tahun lepas. Terus jatuh cinta.

Mieya Atiera said...

@QA's ~ mamapapa Salam kenal jugak. In shaa allah :)

Mieya Atiera said...

@elyna mirsada Nama je pelik. Tapi khasiat yang terkandung di dalamnya tinggi.

Mieya Atiera said...

@izan mama mia Your welcome. Rasanya memang ramai lagi yang seperti akak.

Mieya Atiera said...

@umi alya TQ kak :)

Mieya Atiera said...

@combi Thanks ya :)

Mieya Atiera said...

@Cik Nur™ Erk, lagilah pelik namanya tu.

Mieya Atiera said...

@Sally Yatiey Ada je dijual. Emak Mieya selalu jugak lah beli.

Anonymous said...

pengen tau...kbnykan makan tenggekny salah ga??..
n' 1lg ne!!..brp kali sehari mkn nya?

Mudim said...

Salam,
Tuan punya blog dah cuba ke belum? Rugi tau kalau tak cuba.

Anonymous said...

1st time mkn trs jtuh cnta...hehe..lemak2 pahit sket rsnye...kapelkn ngn budu or smbal tmpoyak mmg mmbuka slera sgguh...tp ni br tau khasiatnye ape..hehe..hmm,kecutkn rahim..so time peknen xleh mkn ke? Aduss..br mkn byk gile td(2x tmbh nasik gk la)..ade efek x? Peknen 2m+

Anonymous said...

awesome..